diumenge, 2 de setembre del 2007

Permisos & Vista

Bon dia estimats lector, avui parlarem de permisos i sistemes operatius.


Weno, primer de tot, informar-vos que ja he tingut el primer contacte amb el vista. Per aquesta revisió del vista, serà comparat amb el osX (sota la meva opinio un fantastic sistema operatiu) i el linux, en concret de linux em basaré en l'escriptori gnome.

Fitxers:

Tenim un fitxer, que necessitem poder escriure i és del sistema:

  • Vista: Li demanem que ens canvi els permisos de la carpeta perquè i poguem escriure. Aplicàs, i queda igual, continues sense poder modificar o crear el fitxer. Al final acabàs fent-ho demanant-li els permisos d'administració, perquè ha sigut impossible d'altre manera.
  • Linux: Com que el nautilus en principi no ens permet canviar els permisos si no som el propietari del arxiu, obrim una línia de comandes, ens n'anem a la carpeta on volem canviar els permisos, i executem des de super usuari “chmod 777 -R fitxer”, segons el que necessitem haure'm d'usar 777 o uns altres números, o potser canviar el propietari del fitxer, amb chown.
  • Mac os X: Anem a la carpeta, boto dret (Control +clic en cas de no tenir-ne), obtenir informació, te'n vas a permisos, (suposant que no siguis el propietari del fitxer) canvies el propietari per poder modificar els permisos, canvies els permisos de grup d'usuari, i restaures el propietari. tot amb menús desplegables. Possiblement haurem hagut d'obrir un candau que ens haurà demanat usuari i contrasenya d'administració, en cas de que siguem administradors serà el nostre. (El mac també és unix, o sigui que la tàctica de linux és igualment factible)

Vale, si malgrat que sembli que el del osX és el mes lent, us puc garantir que és el més còmode per l'usuari, ja que si el vista no et fot cas, que era l'únic que el podia superar, de poc ens val.

Administració.

  • Vista: cada cop que entrem a les propietats d'algo del sistema, ens dirà que necessitem permisos d'administració per fer això. Al cap de 10 minuts fent proves, n'acabes fins els collons!
  • Linux: et surt una finestreta demanant-te el password de super usuari o el teu depenent de la distribució. en el que a sota tens 3 opcions, una és no recordar mai, l'altre és recordar per aquesta sessió i l'altre és per recordar-la sempre. Generalment tindrem escollit la segona opció, és la segura, i a la vegada, no és fa pesat. Per tant, necessitarem introduir la contrasenya un sol cop, però si som gaire paranoics, quant acabem haurem de tancar la sessió i tornar-la a obrir.
  • Mac os X: Considerem que som persones bastant paranoiques de la seguretat, tindrem totes les configuracions del sistema amb el candau tancat, això implicarà que abans de modificar res, necessitarem obrir-lo, i per tant ens demanarà cada cop que l'obrim, un usuari i contrasenya d'administració; però en cas d'estar fent proves, vol dir, haver-ho d'introduir un màxim de 2 o 3 cops. Amb la seguretat que quant acabem podem tornar-los a tancar, i ningú ens podrà putinejar les configuracions sense el password.

Un cop fet aquesta primera visió dels 3 sistemes operatius, vosaltres mateixos opineu quin és el millor en aquest tema, un cop tingui més experiència del vista, us aniré explicant.

Sort!

8 comentaris:

Anònim ha dit...

No t'ho diré per que siguis el meu germà, saps perfectament que sóc el primer a criticar-te. Però crec que has encarat molt bé el teu primer contacte amb el Vista.

Segueix així, i tindràs un molt bon blog.

Salut!

Dracks ha dit...

En soc conscient que si algú em criticarà ets tú.

Referent al vista, crec que és el que més hauria de preocupar als usuaris, el tema que he tractat, i diria que en tots els comentaris que he llegit, és un dels temes menos tractats, i ja que es pot dir que la primera impresio que em vaig emportar era un mal tractament dels permisos, a part d'un mal gestor de processos, que segurament comentare en proxims contactes, amb més experiencia. doncs en fred vaig decidir a dedicar-li aquestes paraules.

Gràcies per els 2 comentaris, i espero que no siguis l'unic que em comenti en aquest bloc.

Sort i salut!

Anònim ha dit...

Bueno jo no he provat el Vista (ni ganes) i no he treballat amb mac, només l'he putinejat per sobre un parell de minutets ...
Però crec que en el cas de linux les coses son relatives. Hauries de posar l'entorn grafic que utilitzes. No es el mateix gnome que kde, xfce, fluxbox i un llarg etc.
Linux es el kernel i no te res a veure amb el que corre a sobre ... Podries provar de administrar linux amb Midnight Commander, consola, etc ...
També hauries de afegir que windows està orientat a que la gent el desconfiguri i l'espatlli, linux a que la gent que no sap el que toca que no ho toqui, i els que en saben a la consola.
Mac OS X suposu que deu ser un vista que funciona bé ... però de moment amb la meva debian amb kde tinc tot el que necessitu.


Bon article, però linux no vol dir res en aquest context ... Hauries de especificar entorn grafic, versio. És lo bo de poder escollir :)

I tu de quien eres?
Jo soc de l'espiral ... soc retorçat com ningu, dificil, complicat i un incomprés...
Dieun que els gossos s'assemblen als seus amos ... és pot aplicar el mateix al sistema operatiu?

Anònim ha dit...

Primer que tot diré que soc el que en podriem dir un lector casual d'aquest blog, en altres paraules, és la primera vegada que hi entro, en tot cas diré que soc usuari de winXP/Vista, de Mac i de Linux (coses de la feina, no sóc dels tres a gust). Però anem al gra:

Primer que tot, dracks, estic plenament d'acord amb tu amb el que dius dels tres, i m'agrada que ho hagis comentat, però per altra banda començar parlant del Vista com a Virria, permet que em faci desconfiar de la teva imparcialitat, que te'n salves per que coincidim en opinions.

Segon, usuari "anónimo" felicitats pel seu nick, el trobo d'una originalitat meravellosa.

Tercer, usuari "anónimo" no creu que abans de parlar/escriure hauria d’apendre a escoltar/llegir. Tot el fonament de la seva crítica es basa en que Dracks no ha dit que usava el “gnome” uiss... si que ho ha dit, al principi de tot. Ara la seva crítica s’enfonsa per totes bandes. Ah, i gràcies per aclarir-nos que Linux és el kernel, el creador del blog m’havia fet entrar en una gran confusió ara mateix, és el primer a no fer servir el terme correcte GNU/Linux acompanyat de la seva distribució corresponent, i ara veia que no cuadrava.

Salutacions a tothom!

Anònim ha dit...

Hola,

He vingut a parar aqui a traves de la Tafanera. Soc usuari de OSX i n'estic molt content.
En quant la teva comparacio de sistemes operatius, no vull entrar en temes tecnics, pero de "fred i objectiu" com dius al comentari de la Tafanera, res de res. No es pot ser objectiu, posant noms desqualificatius a alguns sistemes operatius si i a altres no.
No ha estat be aixo de Virria.
Salut

Dracks ha dit...

Disculpa a merrameu, i a mixet català, estic tan acostumat quant surt el tema del sistema operatiu amb els companys de dir-ni virria, que no m'hen havia ni adonat que li estava dient virria aqui, quant el meu objectiu era intentar fer una comparacio de com és fan les coses, en concret de l'unic que vaig poder veure com funcionava com per fer una comparacio adient.

Espero en un futur proxim, poder-lo instalar, i poder opinar sobre lo que funciona bé, i lo que funciona malament, en experiencies de primera persona, i objectivament. ara rectificare l'errata de l'entrada, i demanare disculpes en la tafanera.

Sento l'errata, i espero que no es torni a succeir.

Gràcies per els comentaris.

Atentament
Dracks

Anònim ha dit...

Ok, no passa res, suposo que, tal i com dius, la costum es la costum.

Enhorabona pel blog

Dracks ha dit...

m'en alegro si t'ha agradat, la veritat és que quant vaig començar no savia com encarar-lo, però ara ja tinc una idea de com usar-lo...

Si, la veritat és que l'últim que buscava era que s'em pogues tractar de mentider. La gen que em coneix, saven que m'acostumava a abstendre bastant de criticar el vista, ja que no l'havia pogut provar amb les meves mans, l'altre dia el vaig poder provar el bussines, i la impresio que em va donar és el que he publicat aquí. Soposo que el primer cas serà solventat en el SP1, del vista, ja que el Mac os X Panther, tampoc és que ho fes excessivament bé.

Si vols donar-me algun consell o alguna pregunta sobre el bloc, estic disposat a escoltar-la.

Sort!